الأربعاء، 30 نوفمبر 2016

صلة الرحم كلمات الشاعر / علي سالم


صلة الرحم ............
....................
نشرت علي المواقع انا صورتي
كي ترجع وتكسب بالرضا ودي
وتشوف كيف انا حالي 
وبالطين لوثت انا يدي
كيف صرت جاحد علي يا ولدي
انا من اليوم لا عايزه اشوفك ولا تعدي
كيف تري دموعي تجري علي خدي
علي الخد تشكي مر الحال
تشوفها تشاور من بعيد تهني
تقولي جميله ومبارك الصوره يا أمي
وتمضي في طريقك ولا ع البال
وزوجتك تبتسم وانا مغلوبه علي امري
روح يا ابني ومالي سواك ياربي
احفظني ولا تحوجني حتي لابني
اموت اموت وانا بالتراب والطين
والناس تشوفني وتمضي ولا تعني
لبست من القديم هلهال
وزوجتك لبستها من حلوها الشال
كيف نسيت يدي اللي حملوك
وياما سهرت ليالي علي راحتك
ولما كبرت عليا عصوك
وما شوفت منك غير قساوتك
ولا تفتكر انك تعيش بامان
كما قال المثل كما تدين تدان
واللي شربتهولي مرارة كؤوس
بكره هتشربه من مرار النفوس
بدي يا ولدي اسألك سؤال
كيف تنام وانا بالشارع ؟
ولا تدري الي ما وصل بي الحال
مبسوطه ام باكيه من جرح واجع
كلمات الشاعر / علي سالم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق