الأحد، 18 سبتمبر 2016

أنا ألانسان بقلم الشاعر يسري خليفة


أنا ألانسان
عايش من قدم الزمان
بدواير الشر لافف مخلوقات ومكان
ولما تيجى عليا الدنيا
ااقول وسوسة شيطان
يا اخونا الشيطان ضعيف
بكلمتين وآية بيصبح تراب
او يخنس ويبعد كمان
أنما ألانسان اة منو من زمان
أنا الانسان
ببيع السلاح والحلم
والصبايا الملاح
انا سبب الحروب
وسبب بوار اراضي الفلاح
وبنظلم الشيطان
ونقول علية السبب
دة حتى ربي من السما
قال شياطين الانس والجان
يعنى قدم الانسان
على ملوك الجان
أنا ألانسان
لايقدر عليا انس ولا جان
لو طق فى دماغى دمار
اولع فى اب وام وعيال ودار
ابنى مستوطنات وابيد اطيان
واعمل جنس أري وشعوب الله
اصنع قنابل وابنى سور وجدار
أنا الانسان
مخلوق ضعيف من طين
بس عقلوا سمو متين
وان حكموة علغلابة
يبقا اسد فى غابة
بنقول اعوذ باللة من الشيطان
لازم نقول وكمان من الانسان
لو موش مصدقين الكلام
اهو رمضان هل هلال
والشياطين متسلسلين باغلال
هاتوا الجريدة فى أيام رمضان
وأقرو كم الجرايم فى حق الغلبان
من اتقتل ومن قتل ومين مات جعان
مين السبب فى الشرور
والشيطان علية الف سجان
انا الانسان
الشاعر يسري خليفة

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق