الأربعاء، 31 يناير 2018

__ أزهار الحنان ... بقلم الشاعر حسن الشوان ....




____________ أزهار الحنان __________
صدقيني ماكنش قصدي
والكلام ماكنش عليكي
ولا في يوم أنوي بعدي
ده عمر حبي كله ليكي
وأوعي تقولي ده عندي
انا بحبك وبعمري شاريكي
بس مش عايزك تقول وتعيد
والناس تعرف حكايتنا
انا بخاف من عين الحسود
اللي بتغير لون حياتنا
وداري علي شمعتنا تقييد
وميعرفوش عنوان بيتنا
مفيش حد سايبنا في حالنا
عايزين يفرقوا الأحبه
ويحيرونا ويشغلوا بالنا
ويضيعوا منا المحبه
مش عايزك تقول وتعيد
والناس تعرف حكايتنا
أنا بخاف من عين الحسود
إللي بتغير لون حياتنا
وداري علي شمعتنا تقييد
وميعرفوش عنوان بيتنا
مش كفايه اللي عملوه فينا
لما قالولك عني كلام
دي الدموع جفت من عنينا
من شده قسوة الأيام
عشان كده بخاف من الحسود
وكلامه بيغير حياتنا
وداري علي شمعتنا تقييد
وميعرفوش عنوان بيتنا
ارجوك خد بالك يا حبيبي
ما صدقنا بقي لينا دار
وبقيت خلاص من نصيبي
والحب جمعنا بالأنوار
واللي بنا يبقي بنا مهما كان
انا أخاصمك وإنت تصالحني
وانت تخاصمني وانا أصالحك
ولو انت مره ح تجرحني
انا راضي ياحبيبي ومسامحك
بس مفيش حد يعرف اللي كان
عشان نور حبنا يكبر ويزيد
وترفرف عليه أزهار الحنان
وقلوبنا ترتاح من التنهيد
ونعيش حياتنا في الأحضان
ونداري علي شمعتنا تقييد
وتنور حياتنا لأخر الزمان

__________________________________
......... الشاعر حسن الشوان ..................
Image may contain: one or more people

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق