الخميس، 26 أبريل 2018

حكاوي جدي ريح المدام بقلم عصام محمود


حكاوي جدي
ريح المدام

اتفقت انا وجدي ان بعد صلاة العشاء نجلس في الجنينة
ونشرب الشاي ونتحدث
وان انتهي الاولاد من واجباتهم ينضموا الينا
وطبعا الاولاد بيكونوا اول الجالسين 
لاحظ جدي ان زوجتي دائما لوحدها ولا احد يساعدها
لا انا او البنات 
فهمس لي غلط تتركها بمفردها تعمل دون مساعده 
اترك لي الاولاد اعلمهم وكل ما تقرب منها تبسطك ياعبيط
اخذ جدي اول رشفه من الشاي وقال 
صلي علي النبي 
رددنا عليه وعليه افضل الصلاه والسلام
اولا طاعه الوالدين واجبه من الله وتنجي من المهالك
زمان كان في شاب مصلي يخاف الله ضاق بيه الرزق
فاستاذن امه في السفر للسعي علي الرزق
وافقت الام علي الا يتاخر كثيرا عليها ويوعدها الا يكذب
سافر الابن بالمركب فزمان لم يكن هناك السيارات او الطائرات مثل الان 
في الطريق هجم علي المركب القراصنه 
سالت روان يعني ايه قرصان 
قال جدي حرامي البحر اسمه قرصان 
وجمع كل اللي في المركب وسالهم عن مامعهم 
من اموال 
الا الشاب الصغير 
وجده فقير فلم يهتم به 
وعاد للزعيم يخبره 
ساله الزعيم اخذت كل ما مع الركاب قال نعم 
الا شاب صغير وجدته فقير لم اساله 
قال الزعيم نادي عليه 
اتي الشاب وساله الزعيم معك مال قال نعم 40 دينار (عمله هذا الزمن)
تعجب الزعيم من صراحه الشاب 
وقال الا تخف ان اخذها منك 
قال وعدت امي الا اكذب 
استحي القرصان من نفسه 
وقال شاب فقير يستحي ان يكذب 
ارضاء لامه 
وانا وانتم لا نستحي من الله
رجعوا الاموال والكنوز الي اصحابها 
فقد تبت عن السرقه وتعلمت من هذا 
الشاب الكثير 
يا اولاد ارضاء الام بالذات مهم لان الجنه تحت اقدامها 
ايه رائيكم نذهب ل ماما ونساعدها في المطبخ 
ضحك الاولاد انت يا جدي تقف في المطبخ 
قال وما العيب وقفت كثيرا وطبخت كمان 
هي بنا 
وغمز جدي لي أتعلم 
جريت روان وكلنا وراها 
اندهشت حنان زوجتي وقالت خير 
موعد النوم لم يأتي 
ضحكنا وقال جدي
اليوم انت براءه
وإجازة من شغل المطبخ 
هيا يا ندي اغسلي الأطباق واعطيها ل محمود
يرصها مكانها 
وروان تملئ زجاجات الثلاجة واحده واحده
وانا مشرف عليكم 
رد الاولاد في صوت واحد طيب وبابا ياجدي
ضحك جدي وقال أجازة هو كمان اليوم ينام بدري 
لان بكره هو اللي ح يشتري الخضار 
هيا الي العمل وبهدوء 
مش عايزين حاجه تتكسر وماما تزعل
طلعت لغرفتي وجدت حنان بتقول تعرف لو أتكسر شي
جدك ح يجنني 
- ليه بس 
_يطردني من المطبخ امام الاولاد
_ياشيخه حرام عليك الراجل عايز يريح
ويعود الاولاد علي مساعدتك علشان انت تفضي لي
_ هو انت فاضي لحد شغلك وبس
_ خلاص انسي انا معاك اهو روق ياجميل 
_بصت لي بتعجب جدك عمل فيك ايه 
_جدي ده حته سكره اطفي النور وتعالي 
_استنه اخذ حمامي الأول وانت كمان 
_حاضر وجريت جهزت الشمعدان بشموعه الحمراء 
_ دقائق وخرجت ما شاء الله كانها عروسه
ليله زفافها بقميص ابيض قصير
قالت ايه الرومانسيه دي كلها 
_قلت ولسه انت شفتي حاجه 
دخلت سريعا وأخذت حمامي 
وخرجت لأبدأ معها حياه جديده
ولنكمل ما بدئنا امس 
=======
عصام محمود
25/4/2018
Image may contain: 2 people, people sitting

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق