الأحد، 29 نوفمبر 2015

انت منين ........ بقلم / محمد عبدالعزيز دراز

انت منين ........

بقلم / محمد عبدالعزيز دراز



. انا من بلدي انا وولدي .. وبلدي عندي شرفي وعرضي .. انا فوق ترابهالعبت حافي.. ومن طينها لحم كتافي .. وفي مدارسها كبرت دماغي .. انا من بلدي انا وولدي .. وفيها اشتغلت بذمه وضمير .. وبنيت قصورها علي شط النيل .. انا من بلدي هزمنا الغزاة .. وحطمنا اسطورة جيش الطغاة .. انا من بلدي رمز الرجولة .. وفيها تحس بمعني البطولة .. هي اللي فيها عاش انبياء .. واتحمي فيها عيسي والعذراء .. وبلدي اللي سمعت صوت من السماء .. وفيها تجلى اجمل ضياء .. انا من بلدي اسمها في القرآن.. وصفها ربي ببلد الامان.. فيها نعيش عزاز كرام .. وفيها جيش هدفه السلام ..انا من بلدي انا وولدي .. يا بخت اللي منها وشرب من نيلها .. وقعد علي غيطها وبيغنيلها .. احلى اغاني لاجمل البلاد ... اللي قرا عرف انا منين.. انا من بلد فيها الحسين والشعراوي وقاسم امين .. وفيها الصحابة مدفونين .. وفيها الادب والمؤدبين.. وفيها الحجر يجيب ملايين.. هه خلاص عرفتوا انا منين.. .انا من بلدي اسمها عبادة .. وكل ما تقوله الحسنات في الزيادة.. انا من بلدي احميها وصونها .. واكتب فيها شعر يوصف فتونها ..... بحبك يا بلدي انا وولدي..............محمد عبد العزيز دراز .. بنها .. قليوبية

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق